نقشه راه صفر تا صد یادگیری طراحی سایت


اگر تصمیم گرفته باشید که در حوزه طراحی سایت فعالیت کنید، زبان‌های برنامه نویسی را بشناسید و بهترین آن‌ها را برای یادگیری انتخاب کنید، قطعا نیاز دارید تا اطلاعاتی جامع در این حوزه کسب کنید. شناخت زبان های برنامه نویسی در حوزه وب به شما کمک می‌کند تا دید دقیق‌تری در این حوزه کسب کنید. اگر بدانید هدف‌تان چه حوزه‌ای است و برای طراحی سایت از کجا شروع کنید، به بهترین شکل می‌توانید برنامه ریزی کنید و برای خودتان همه چیز را سامان دهید. صفر تا صد یادگیری طراحی سایت کاملا وابسته به شما است. این شما هستید که می‌توانید نسبت به بررسی و ارزیابی همه چیز اقدام کنید و راه درست را انتخاب کنید.

در ادامه قصد داریم جزییاتی در خصوص طراحی سایت و زبانهای برنامه نویسی آن ارائه کنیم و چگونگی نقشه راه صفر تا صد یادگیری طراحی سایت را بررسی کنیم.

چگونگی یادگیری طراحی سایت

نقشه راه صفر تا صد یادگیری طراحی سایت چیست؟

از روزی که تصمیم می‌گیرید تا در حوزه طراحی سایت قدم بگذارید، نیاز به یادگیری و تمرین زیاد در شما پدید می‌آید. نقشه راه به شما می‌گوید که چگونه برای این یادگیری زمان اختصاص دهید و همه چیز را به‌وسیله آموزش جلو ببرید. سادگیری طراحی ساید از صفر تا صد، یک اصطلاح است و لزوما شما برای کسب تخصص در این حوزه، نیاز به حرفه‌ای شدن در تمام حوزه‌های آن ندارید. چرا که طراحی سایت یک کار تیمی است که به شما اجازه می‌دهد تا نسبت به ایجاد یک سایت حرفه‌ای تلاش کنید. در این کار تیمی هر شخص مسئول بخش خاصی است و برنامه نویسی یا ایده و اجرا آن را جلو می‌برد. کار تیمی به گونه‌ای نزدیک به هم انجام می‌شود که شما در پایان یک وب سایت یکپارچه و مطلوب را تماشا می‌کنید که حاصل تلاش تمام اعضا تیم است.

آموزش طراحی سایت

نقشه راه صفر تا صد یادگیری طراحی سایت

در حوزه طراحی سایت شما نیاز دارید تا مهارت‌های گوناگونی را کسب کنید. در کنار هم قرار گرفتن تخصص‌های مختلف به شما اجازه می‌دهد تا نسبت به خلق یک مجموعه بی عیب و نقص اقدام کنید. یادگیری چگونگی طراحی سایت به شما قدرت انجام طراحی در سطوح مختلف را ارائه می‌کند. مهم چگونگی عملکرد شما در این راستا است که تعیین کننده میزان حرفه‌ای بودن و خروجی کار خواهد بود.

مهارت های لازم برای یادگیری طراحی سایت

انواع طراحی سایت

حوزه وب یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین حوزه هایی است که می‌توانید در آن رشد کنید و پیشرفت را تجربه کنید. به روز رسانی‌های مکرر در کنار رشد و ارتقا موجب شده است تا متخصصین این حوزه کاملا پویا عمل کنند. طراحی سایت به دو نوع مختلف تقسیم می‌شود.

برنامه نویسی طراحی سایت:

در این سبک طراحی وب، هزینه ها به شدت بالا است. چرا که متخصصین طراحی سایت در حال کد نویسی برای تمام بخش‌های آن هستند و هیچ چیز آماده‌ای وجود ندارد. همین موضوع زحمت زیادی را به متخصصین تحمیل می‌کند و استفاده از آن برای طراحی سایت‌های شرکتی و شخصی اصلا توصیه نمی‌شود.

استفاده از CMS طراحی سایت:

CMS‌ ها سیستم‌های مدیریت محتوایی هستند که در قالب مدیریت محتوا فعالیت می‌کنند. این پلت فرم‌ها امکان طراحی و پیاده سازی وب سایت‌های بزرگ را فراهم می‌کنند و کدنویسی Open Source آن‌ها، دست طراحان سایت را برای اعمال تغییرات باز گذاشته است. CMS هایی مثل جوملا، وردپرس، دروپال و پلت فرم‌های این‌چنینی به شما اجازه می‌دهند تا وب سایت مدنظرتان را طراحی و پیاده سازی کنید.

لیست مهارت های طراح سایت

توسعه دهنده وب یا Web Developer کیست؟

ابتدا بهتر است بدانید که توسعه دهنده وب یا وب دولوپر کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟ زمانی که یک وب سایت به تازگی متولد می‌شودف وظیفه طراحی و پیاده سازی آن با متخصصینی به نام توسعه دهنده وب است. پس از شروع به فعالیت وب سایت، احتمالا در سال‌های بعد از فعالیت اولیه، نیازهای جدیدی به حوزه وب سایت اضافه می‌شود تا کاربران به بهترین شکل تجربه خود را از این خدمات داشته باشند، در چنین شرایطی باز هم عملکرد توسعه دهنده وب وارد میدان می‌شود تا همه چیز را به دست بگیرد و شرایط را برای توسعه وب سایت فراهم کند.‌ توسعه دهنده وب براساس تخصص و انتخاب خود، در یک یا چند فیلد مختلف فعالیت می‌کند تا همه چیز را برای داشتن یک سایت حرفه‌ای و به روز آماده کند. این شما در سطح توسعه دهنده بک اند فعالیت داشته باشید یا توسعه دهنده فرانت اند باشید یا انتخاب‌تان فول استک باشد، کاملا شخصی است و همچنین وابسته به انتخاب‌هایی است که در حوزه آموزش خواهید داشت. اگر معنای دقیق بک اند، فول استک و فرانت اند را نمی‌دانید، در ادامه همراه ما باشید تا این مفاهیم را بررسی کنیم.

استخدام طراح سایت

با سبک‌های مختلف برنامه‌نویسی طراحی سایت آشنا شوید

طراحی سایت ابعاد مختلفی دارد، درواقع ورود به دنیای بی حد و مرز طراحی سایت و برنامه نویسی می‌تواند شما را در جهانی رنگارنگ ارتقا دهد. شناخت جزییات این جهان به شما کمک می‌کند تا دید بهتری در این زمینه کسب کنید و برای تعیین نقشه راه و یادگیری طراحی سایت، منطقی و هوشمندانه عمل کنید. تلاش ما برای ارائه اطلاعات در سطوح مختلف، آگاه سازی بیشتر شما و در اختیار گذاشتن اطلاعاتی است که حاصل تجربیات تیم تخصصی طراحی وب در بهین آوا بوده است.

1- برنامه‌نویسی وب فرانت اند Front End

برنامه نویس Front End یا توسعه دهنده کلاینت ساید، وظیفه طراحی سایت در بخش کاربر را برعهده دارند. معمولا بخشی که کاربران سایت با چشم می‌توانند اثرات آن را مشاهده کنند، توسط برنامه نویسان Front End انجام می شود. متخصصین این حوزه باید حتما اطلاعاتی در زمینه کدنویسی بخش بصری یا قالب وب سایت داشته باشند. به همین دلیل آموزش زبان Css ضروری است. یادگیری کدنویسی Html و Java Script نیز به عنوان دو اولویت مهم از زبان‌های برنامه نویسی تحت وب مورد توجه قرار می‌گیرند. برنامه نویسان فرانت اند وظیفه دارند تا جزییات بصری و قابل مشاهده کاربران را برنامه ریزی کنند. اشیا را با هدف برآورده کردن نیاز کاربر خلق می‌کنند. معمولا چگونگی قرارگیری منوها، فونت، استایل صفحات، مشخصات بوردرها و همچنین جزییاتی مثل ابعاد عکس‌ها، چگونگی قرارگیری آن رد صفحات، نوع استلایدر و ویژگی‌های بصری این‌چنینی به وسیله برنامه ریزی بخش فرانت اند انجام می‌شود. اگر شما نیز کاندید یادگیری و فعالیت در فیلد کلاینت ساید وب سایت هستید، حتما برای برنامه نویسی Html، جاوا اسکریپت و Css را در اولویت قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید بسیاری از مفاهیم این حوزه را درک کنید و کارتان را به عنوان یک متخصص در بخش کلاینت آغاز کنید.

2- برنامه‌نویسی وب بک اند Back End

یکی از فیلدهای مهم در برنامه نویسی وب، توسعه دهنده بک اند است. این سبک برنامه نویسی با تمرکز بر روی بخش سرور وب سایت، تلاش می‌کند تا مدیریت هر آنچه توسط توسعه دهندگان فرانت اند ایجاد شده است را، برعهده گیرد. برنامه نویسی سمت سرور یا Server Side به عنوان بخشی کلیدی و اساسی در خلق یک وب سایت محسوب می‌شود. به این ترتیب که شما می‌توانید کدنویسی‌های مهمی را برای ارتباط کاربر با سرور اعمال کنید. در این فاز مهم و اجرایی، کاربر می‌تواند درخواست‌هایی را به سمت سرور ارسال کند و سرور وب سایت براساس نحوه برنامه ریزی شما، تصمیم بگیرد که چگونه پاسخ کاربر را ارائه کند. در این بخش، به دست آوردن پاسخ مناسب کاربر از کدنویسی یا پایگاه داده‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. معمولا زبان‌های برنامه نویسی که در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل پایتون، PHP، جاوا، جاوا اسکریپت و روبی است. با یادگیری این زبان‌های برنامه نویسی می‌توانید به بهترین شکل برای برنامه نویسی بک اند تخصص کافی پیدا کنید. بهینه سازی کدنویسی در این بخش‌ها منجر به افزایش سرعت پاسخ گویی سرور به درخواست کاربر می‌شود. افزایش سرعت سبب می‌شود تا موتورهای جستجو، امتیاز مطلوبی به وب سایت اختصاص دهند. همین موضوع بر روی رتبه وب سایت در موتورهای جستجو و همچنین سئو آن اثرگذار است. اگر شما نیز تمایل دارید تا در این فیلد فعالیت کنید، قطعا نیاز دارید تا دانش خودتان از زبان‌های برنامه نویسی را ارتقا دهید. پرداختن به جزییاتی مثل آموزش پایگاه داده‌های SQL به عنوان رایج‌ترین دیتا بیس در فضای وب، بسیار کاربردی است.

3- برنامه‌نویسی فول استک Full Stack

اگر در زندگی با افرادی مواجه شده باشید که عاشق تخصص یافتن در عرصه‌های مشابه هستید، قطعا می‌دانید که یک توسعه دهنده فول استک چه ویژگی‌هایی دارد. افرادی که در فیلد فول استک فعالیت می‌کنند، به شکل حرفه‌ای و تخصصی بر روی بخش کلاینت و سرور می‌پردازند. برنامه نویسی و توسعه وب سایت در هر دو بخش Client side و Server Side می‌تواند موجب شود تا همه چیز به بهترین شکل اجرایی شود. دارا بودن تخصص و دانش در سطح فول استک، نیازمند گذراندن کلاس‌های آموزشی و یادگیری زبان‌های برنامه نویسی تحت وب است. اطلاع از چگونگی عملکرد sql به عنوان یک پایگاه داده مهم در وب سایت نیز، بخش دیگری است که باید به اندازه کافی برای آن وقت اختصاص دهید.‌ توسعه دهندگان فول استک به دلیل اشراف کامل بر تمام بخش‌های حیاتی یک وب سایت، می‌توانند در سطوح مختلف مشغول به کار شوند. در سطح حرفه‌ای می‌توان مشغول به کار شدن این افراد برای مدیریت پروژه‌های بزرگ و مهم را، رایج دانست. شاید تصور کنید که پذیرش مسئولیت به این بزرگی کار مشکلی است و یا آموزش در تمامی سطوح طراحی وب می‌تواند سال‌ها زمان ببرد. اما بهتر است بدانید که افرادی که امروزه به عنوان فول اسکت در حال فعالیت هستند، در گذشته به عنوان متخصصین حوزه سرور یا کلاینت مشغول به کار شده‌اند و در طول زمان با صرف وقت و گذراندن دوره‌های آموزشی توانسته‌اند تا این سطح رشد کنند و در حوزه فول اسکت مشغول به کار شوند.

نحوه یادگیری طراحی سایت

کدام روش طراحی سایت بهتر است؟

یکی از رایج‌ترین کارهایی که افراد علاقه‌مند به طراحی وب انجام می‌دهند، مقایسه روش‌های مختلف طراحی سایت یا برنامه نویسی آن است. برنامه نویسی و طراحی سایت، شاید به نظرتان بسیار اصولی باشد اما زمان‌بر بودن آن در کنار چالش‌های مختلفی مثل هزینه بالا، ضرورت طراحی ریز به ریز وب سایت و موارد این‌چنینی موجب می‌شود تا انتخاب مطلوبی برای وب سایت‌های کوچک و رایج نباشد. مثلا اگر سایت مدنظرتان صرفا یک سایت معرفی محصول، فروشگاه اینترنتی ساده و موارد این‌چنینی است، هیچ نیازی به صرف هزینه بالای کد نویسی و طراحی سایت به این شکل ندارید. استفاده از CMS ها می‌تواند بهترین راه‌کار برای کاهش هزینه، زمان و انرژی باشد. چرا که در این پلتفرم‌های حرفه‌ای، برای همه چیز فکر شده و پیش‌بینی‌های خوبی جهت راه اندازی وب سایت حرفه‌‌ای انجام شده است. کمک گرفتن از همین روش‌ها می‌تواند به ساخت وب سایتی حرفه‌ای منجر شود.

صفر تا صد طراحی سایت

برای طراحی سایت از کجا شروع کنیم؟

حتما برای شما هم سوال ایجاد شده است که برای طراحی سایت از کجا شروع کنید و چه زبان‌های برنامه نویسی را یاد بگیرید تا همه چیز تحت یک قانون مشخص و حرفه‌ای پیش رود. درواقع، برای رسیدن به پاسخ این سوال باید بدانید که قصدتان از یادگیری طراحی سایت چیست؟ آیا قصد دارید در بخش کلاینت برنامه نویسی کنید یا برنامه نویسی در بخش سرور انتخاب شما است؟ آیا استفاده از CMS ها را ترجیح می‌دهید یا می‌خواهید صفر تا صد وب سایت را برنامه نویسی کنید؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند نقشه راه شما در یادگیری طراحی سایت باشد. به این ترتیب می‌توانید خیلی راحت انتخاب کنید که از کجا آغاز کنید و چه زبان‌های برنامه نویسی را برای آموزش خودتان تعیین کنید. مثلا، اگر عاشق CMS ها باشید و بخواهید یک طراح قوی و متخصص در حوزه استفاده از وردپرس محسوب شوید، قطعا یادگیری PHP می‌تواند برای‌تان بسیار کاربردی باشد. آشنایی با CSS نیز، ایده مناسبی برای قدم گذاشتن به حوزه طراحی و پیاده سازی قالب وب سایت محسوب می‌شود. با این توضیحات می‌توان مدعی شد که نقشه راه برای شروع به آموزش در هر فرد براساس اهداف و ایده‌آل‌ها کاملا متفاوت است.

.

برای طراحی سایت چه چیزهایی باید بلد باشیم؟

یکی از رایج‌ترین سوالات در خصوص طراحی سایت، آیتم‌های کاربردی و مناسبی است که باید یاد بگیرید. طراحی وب علاوه‌بر تخصص و تجربه، نیازمند آموزش و یادگیری برخی زبان‌های برنامه نویسی تحت وب است. اگر نگاهی به واحدهای درسی دانشجویان نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر کنید، قطعا متوجه تفاوت واحدهای درسی خواهید شد. این تفاوت ناشی از انتخاب هر دانشجو است. یک دانشجو یادگیری نرم افزار را اولویت ابتدایی می‌داند و دانشجوی دیگر، یادگیری نرم افزار را مطلوب می‌داند. به همین دلیل واحدهای درسی هر کدام متفاوت است. زمانی که حیطه فعالیت خود در طراحی سایت را مشخص می‌کنید، می‌توانید آیتم‌های مورد نیاز با همان فیلد را برای یادگیری در اولویت قرار دهید. مثلا، اگر بخواهید در حوزه سیستم‌های مدیریت محتوایی فعالیت کنید، باید علاوه‌بر طراحی سایت با همان سرویس‌ها، اطلاعاتی در خصوص زبان برنامه نویسی PHP، HTML و Css داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید بسیار حرفه‌ای در این حوزه عمل کنید. اگر قصدتان طراحی وب در سبک‌های گوناگون دیگر و برنامه نویسی باشد، قطعا یادگیری زبان‌های برنامه نویسی موجب می‌شود تا قدرتمندتر در این زمینه عمل کنید و همه چیز را به شکلی خلاقانه ادامه دهید. این روندی است که هر شخص باتوجه به فیلد انتخابی خود طی می‌کند و برای دستیابی به بهترین نتیجه تلاش می‌کند.

چگونه پا به عرصه یادگیری طراحی وب بگذارید؟

اگر مشتاق باشید که روند آموزش و یادگیری طراحی سایت را بدانید و برای حرفه‌ای شدن در این راستا تلاش کنید، باید بدانید که طراحی وب و متخصص شدن در این حوزه نیازمند داشتن یک پلن ضروری است. متخصصین این حوزه به بهترین شکل ممکن تلاش می‌کنند تا نظم و ترتیب ورود به عرصه را حفظ کنند تا همه چیز در جای خود قرار گیرد. مسیر یادگیری باید به گونه‌ای باشد که مفاهیم به مرور در ذهن شما قرار گیرد و حجم زیادی از این جزییات به ذهن‌تان هجوم نیاورند. به همین دلیل دانستن مسیر رشد به عنوان یک طراح وب یا توسعه دهنده اهمیت بالایی دارد.

1- هدف‌تان را مشخص کنید

زمانی که می‌خواهید به عنوان متخصص در حوزه طراحی وب سایت وارد این عرصه شوید، باید هدف‌تان مشخص باشد. درک این موضوع که قصد دارید در چه حوزه‌ای فعالیت کنید، چه فیلدی انتخاب شما است و علایق‌تان دقیقا چه چیزی است، به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه گام بردارید. به همین دلیل با شناخت دقیق فیلدهای عملکردی فرانت اند، بک اند و فول استک به شما کمک می‌کند تا انتخاب صحیحی داشته باشید و هدف‌تان را مشخص کنید.

2- مسیرتان را تعیین کنید

شما به عنوان یک کاندید یادگیری طراحی سایت، باید بدانید که مسیر دقیق‌تان چیست؟ درک مسیر کمک می‌کند تا آگاهانه انتخاب کنید. اگر هدف‌تان تبدیل شدن به یک فول استک است، یادگیری اکثر زبان‌های برنامه نویسی تحت وب می‌تواند بر روی تخصص و اشرف‌تان اثرگذار باشد! اما درصورتی که قصدتان فعالیت در حوزه فرانت اند باشد، قطعا یادگیری مفاهیم مرتبط با پایگاه داده و SQL چندان ارتباطی به هدف‌تان ندارد. پس سعی کنید با تعیین هدف شخصی، پلن مشخصی را بنویسید و مطابق با همان حرکت کنید.

3- آموزش را آغاز کنید

مهم ترین موضوع در حیطه طراحی سایت، شروع آموزش است. شما باید متناسب با برنامه ریزی که پس از تعیین هدف و مسیر نوشته‌اید، حرکت کنید. آموزش دیدن تمام زبان‌های برنامه نویسی تحت وب که به آن‌ها احتیاج دارید، موجب می‌شود تا به مرور در یک مدت زمان مشخص تخصص کافی پیدا کنید. تمرین و آموزش زبان‌های برنامه نویسی یا مفاهیم مرتبط و به روز در خصوص آن، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. آموزش دیدن برای تبدیل شدن‌تان به یک توسعه دهنده وب، از ضروریاتی است که پرداختن به آن مسیر رو به پیشرفتی خواهد داشت.

4- تمرین و کارآموزی

زمانی که قصد دارید نقشه راه صفر تا صد یادگیری طراحی سایت را دنبال کنید، قطعا احتیاج دارید تا پس از آموزش و دنبال کردن زبان‌های برنامه نویسی تحت وب و مدنظرتان، نسبت به تمرین و کارآموزی اقدام کنید. کسب تجربه از انجام پروژه‌های واقعی و اثرگذار می‌تواند دانش شما را در این زمینه افزایش دهد و همه چیز را به بهترین شکل ممکن جلو ببرد. کسب تجربیات واقعی از مواجهه با شرایطی که در کار حرفه‌ای با آن روبه‌رو می‌شوید، موجب می‌شود تا عملکرد حرفه‌ای پیدا کنید و در زمینه کار تخصصی طراحی سایت بدرخشید.

سوالات متداول

یادگیری طراحی سایت چقدر زمان احتیاج دارد؟

اگر بخواهید به عنوان یک بک اند، فرانت اند یا فول استک مشغول به کار شوید، باید حتما مدت زمانی را صرف آموزش و تمرین کنید. معمولا مدت زمان آموزش برای هر فرد متناسب با روحیه، هوش، خلاقیت و ذوق او متفاوت است. شاید یک فرد در مدت زمان کوتاه و چند ماهه‌ای بتواند به عنوان یک متخصص در شرکتی حرفه‌ای مشغول به کار شود اما فرد دیگر نیاز به چندین سال آموزش و تمرین داشته باشد. به همین دلیل تعیین مدت زمان یادگیری چندان امکان‌پذیر نیست.

آیا استخدام به عنوان توسعه دهنده وب نیازمند رزومه است؟

استخدام در هر فیلد شغلی تخصصی، نیازمند ارائه رزومه است. جهت سهولت این امر می‌توانید برای خودتان یک اکانت لینکدین باز کرده و جزییات آموزش‌ها و مدارک مرتبط با آن‌ها را درک کنید. برای یادگیری طراحی سایت تمام مراحلی که طی کرده‌اید را درج کنید و مهارت‌هایی که کسب کرده‌اید را وارد کنید. این کار کمک می‌کند تا به شکلی حرفه‌ای در این حوزه حضور پیدا کنید.

آیا طراحی سایت با وردپرس نیازمند آموزش است؟

بله، یکی از روش‌های طراحی سایت بدون برنامه نویسی، ایجاد آن به وسیله سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس است. اما یادتان باشد که راه اندازی سایت با ورد پرس نیز، نیازمند تخصص، آموزش و تجربه در این زمینه است. معمولا طراحی سایت با ورد پرس، باید حتما به گونه‌ای باشد که همه چیز در بهینه‌ترین حالت ممکن ارائه شود. اگر راه اندازی شما به شکل آماتور صورت گیرد، قطعا در مراحل بعدی فعالیت حرفه‌ای دچار مشکل خواهید شد. برای مثال بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و همچنین سئو سایت، نیازمند تخصص و تجربه است. تیم بهین آوا برای طراحی سایت حرفه‌ای با وردپرس تمام این ابعاد را مدنظر قرار می‌دهد تا محصول نهایی در بالاترین کیفیت و بهترین قیمت ارائه شود.

مزایای یادگیری طراحی سایت چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایایی که یادگیری طراحی سایت برای‌تان دارد، امکان دورکاری و عدم نیاز به حضور فیزیکی در محل شرکت است. این موضوع دست‌تان را برای سفر و رسیدگی به فعالیت‌های شخصی باز می‌گذارد و تحول مهمی در حوزه کاری محسوب می‌شود. از سوی دیگر درآمد بالا، امکان قبول پروژه‌های تخصصی و همچنین همکاری با شرکت‌های مرتبط در این زمینه، از جمله مزایایی است که یادگیری طراحی سایت برای‌تان دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *