20 نکته برای داشتن تیم فروش موفق و قوی

0 تا 100 آموزش رایگان بازاریابی و مارکتینگ 2023

به نظر شما تیم فروش موفق و قوی تا چه اندازه می‌تواند بر میزان فروش و موفقیت کسب و کارتان اثرگذار باشد؟ در واقعی ماجرا می‌توان گفت که بخش اساسی موفقیت یک کسب و کار، وابسته به تیم فروش قوی آن است. زمانی که برای بازاریابی و فروش از تیم فروش موفق استفاده می‌کنید، شانس بالایی دارید تا در میان رقبا پیروز میدان شوید.

بازاریابی مهم‌ترین بخش ارائه یک محصول است. چه محصولات باکیفیتی که به دلیل ضعف برندینگ و فروش، به مصرف کننده معرفی نمی‌شوند و فرصت فروش بالاتر و موفقیت بیشتر را ازدست می‌دهند. همین موضوع نشان دهنده اهمیت ساختن تیم فروش قوی و حرفه‌ای است.

اگر شما نیز دغدغه فروش بیشتر و اصولی دارید، در ادامه همراه ما باشید تا در خصوص نکات مهم داشتن یک تیم فروش موفق و حرفه‌ای اطلاعات کسب کنید.

20 نکته برای داشتن تیم فروش موفق و قوی

اگر در حوزه کسب و کار دغدغه‌مند باشید و اهمیت فروش و پرزنت کردن محصولات را درک کنید، قطعا نیاز دارید تا نیروهای متخصصی را تحت عنوان تیم فروش موفق داشته باشید. تیم فروش موفق و قوی سرنوشت سازترین بخش کسب و کار شما است.

اگر بتوانید نیروهای متخصصی را برای این بخش دورهم جمع کنید و مدیریت مطلوبی بر عملکرد آن‌ها داشته باشیذ، بی شک همه چیز برای رسیدن به سود مطلوب، مشتریان وفادار و کسب و کار پایدار فراهم می‌شود. در ادامه قصد داریم نکاتی در خصوص چگونگی داشتن تیم فروش قوی ارائه کنیم.

1-آموزش اصولی تیم فروش را جدی بگیرید

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در برخی مواقع به آن توجه کافی نمی‌شود، آموزش پرسنلی فروش است. زمانی می‌توانید تیم فروش قوی داشته باشید که تک به تک پرسنل شما آموزش کافی دیده باشند. اطلاع از تکنیک‌ها و اصول اولیه بازاریابی از ضروریات این آموزش محسوب می‌شود.

پس از این مرحله متناسب با چگونگی استراتژی بازاریابی، باید تیم‌تان را تقسیم بندی کنید و آموزش‌های تخصصی‌تری به آن‌ها ارائه نمایید. مثلا برای تیم فروش تلفنی لازم است تا نکات مهم برقراری ارتباط کلامی با مشتری، دایره لغات اثرگذار در برقراری تماس و نحوه انتقال انرژی کلامی را آموزش دهید. برای تیم فروش حضوری از ضرورت توجه به زبان بدن، نحوه برخورد اولیه، چگونگی پوشش و لباس با صدها نکات مختلف دیگر صحبت کنید.  این اقدامات در نهایت اثرگذاری مستقیمی بر موفقیت تیم فروش‌تان دارد.

2-هدف‌های کوچک و بزرگ تعریف کنید

آن چه می‌تواند انگیزه سازی خوبی در تیم فروش موفق شما ایجاد کند، هدف گذاری است. شما به راحتی می‌توانید از طریق تیم فروش‌تان رشد کنید. به همین دلیل لازم است تا هدف‌های کوچک و بزرگی تعریف کنید و برای آن ها مشخص کنید که در بازه زمانی متفاوت، دستیابی به چه آیتم‌هایی موفقیت محسوب می‌شود. زمانی می‌توانید تیم فروش موفق و قوی داشته باشید که در تعریف این اهداف خوب جلو رفته باشید. توجه به این نکته می‌تواند به بهترین شکل ممکن انگیزه فردی و گروهی تیم فروش را افزایش دهد.

3-تشویق را دست کم نگیرید

همه ما از کودکی تا امروز در زندگی تلاش کرده‌ایم تا موفقیت‌هایی به دست آوریم و از سوی اطرافیان مورد تحسین و تشویق قرار بگیریم. تشویق نه تنها یک نیاز روحی، بلکه یک فاکتور مهم در ذهن و مغز محسوب می‌شود. تنبیه و تشویق در ذهن انسان می‌تواند قوانین، چارچوب‌ها و موانع را ایجاد کند. به همین دلیل لازم است تا برای داشتن تیم فروش موفق و قوی، حتما از تشویق استفاده کنید.

دیده شدن تلاش های کوچک و بزرگ انگیزه مطلوبی در اعضا تیم فروش ایجاد می‌کند. جشن گرفتن برای یک قرارداد یا رسیدن به یک تارگت مشخص همگی می‌تواند حس و حال مثبتی در تیم شما خلق کند که سود نهایی آن به جیب خودتان است.

بیشتر بخوانید : بازار یابی تلفنی حرفه ای داشته باش20 نکته برای داشتن تیم فروش موفق و قوی

4-تکنولوژی تبلیغات روز را بشناسید

اطلاع از جدیدترین تکنیک‌های تبلیغات و بازاریابی روز دنیا به شما کمک می‌کند تا شکل دیگری از رشد و پیشرفت را تجربه کنید. زمانی که تیم فروش قوی داشته باشید، به کار گرفتن این تکنیک‌ها می‌تواند به طور مستقیم بر روی نتیجه بازاریابی اثرگذار باشد.

برای مثال وقتی در زمینه استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا پنل پیامکی در جلب نظر مشتری، ایجاد سرنخ و خلق حس متقابل اطلاعاتی در اختیار تیم فروش قرار می‌دهید و آموزش‌هایی در این زمینه ارائه می‌کنید، شانس‌تان برای پیشرفت چند برابر می‌شود. جالب است بدانید که همه این اقدامات موجب می‌شود تا فروش بیشتر، برندسازی قوی‌تر و عملکرد حرفه‌ای‌تر در پرسنل‌تان مشاهده کنید. اگر آشنایی با تکنولوژی‌های تبلیغاتی این روزها ندارید، با همکاران ما در بهین آوا تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان آن ها در این زمینه استفاده کنید.

5-جلسات دوره‌ای منظم ترتیب دهید

زمانی که جلسات مختلفی با تیم فروش برگزار می‌کنید، حتی اگر موضوع جلسات خارج از حوزه کاری‌تان باشد و در زمینه نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات فردی تیم فروش صحبت کنید، راندمان هماهنگی تیم افزایش می‌یابد.

هر چه فضای صمیمی‌تر و همدلانه‌تری در تیم فروش موفق و قوی خودتان داشته باشید، بی شک می‌توانید هارمونی بالا و نتیجه حرفه‌ای آن را در روند فروش مشاهده کنید. به همین دلیل توصیه بهین آوا با سابقه سال‌ها فعالیت در حوزه تبلیغات و بازاریابی، برقراری ارتباط مثبت و گروهی در تیم فروش است.

6-انرژی مثبت و اقدامات انگیزشی

یکی از تکنیک‌های مهم در بازاریابی تلفنی، لبخند زدن هنگام صحبت است! هرچند مشتری نمی‌تواند صورت شما را مشاهده کند، اما انرژی مثبت لبخندتان به خوبی جریان پیدا می‌کند. به همین دلیل باید برای داشتن تیم فروش قوی، اقدامات انگیزشی انجام دهید و انرژی مثبتی را جاری کنید.

در این راستان لازم است تا حتما با یک روانشناس حرفه‌ای مشورت کنید. استفاده از تکنیک‌هایی مثل پیامک‌های انگیزشی اول صبح، هدیه دادن گل، گلدان و مجسمه انگیزشی به تیم فروش موفق خودتان می‌تواند نتایج شگفت انگیزی داشته باشد.

7-تیم فروش خانواده شما است

اگر بخواهید اهمیت واقعی تیم فروش قوی را درک کنید، باید به خاطر آورید که با نبود تیم حرفه‌ای قطعا فروشی نخواهید داشت و در نتیجه درآمدی ندارید که شرکت یا مجموعه‌ای داشته باشید! پس بدیهی است که تیم فروش قوی در مجموعه شما نقشی کلیدی دارد و چیزی شبیه به خانواده‌تان است.

شما همگی در یک کشتی نشسته‌اید و باید برای رشد یکدیگر تلاش کنید. پس تشویق، آموزش و کمک کردن در تیم می‌تواند ارتقا کلی ایجاد کند. احساس همدلی و درک متقابل در تیم فروش نیز، موضوع مهمی است که باید حتما به آن توجه کنید

8-برای تیم فروش موفق و قوی هزینه کنید

عده زیادی تصور می‌کنند که با آگهی‌های متعدد و جذب نیروهای غیرمتخصص در زمینه فروش که حتی ذاتا علاقه‌ای به این حوزه ندارند، می‌توانند تیم فروش قوی بسازند! اما واقعیت ماجرا این سبک عملکرد همیشه شکست می‌خورد.

چرا که باید برای تیم فروش موفق و قوی از افراد متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید تا شانسی برای بقا داشته باشید. معمولا هزینه همکاری با افراد متخصص بالا است و باید برای آن سهم خودتان را پرداخت کنید. به این ترتیب می‌توانید زمینه ساز تشکیل تیم فروش موفق باشید.

9-استراتژی‌های مختلف را استفاده کنید

مارکت فروش شما در هر حوزه‌ای بالا و پایین‌های خاص خود را دارد. اگر بخواهید تیم فروش موفق داشته باشید و سود مطلوبی از فروش ذخیره کنید، باید استراتژی‌های مختلفی را امتحان کنید. توجه به این موضوع می‌تواند زمینه ساز رشد صعودی‌تان باشد.

چرا که بسیاری از کارشناسان فروش بدون توجه به ضرورت تغییر استراتژی در دوره‌های مختلف، یک خط صاف را پیش می‌روند و در نهایت با شرایط بحرانی دچار افت و نابودی خواهند شد. در این شرایط کسب و کاری که تیم فروش موفق و قوی داشته باشد و استراتژی‌های مطلوبی را ارائه کند شانس پیشرفت و بقا دارد.

10-موانع فروش را کشف کنید

در بسیاری از کسب و کارها برای فروش لازم است تا همه ابعاد ماجرا را بررسی کنید. موانعی در میان مسیر فروش وجود دارد که کشف آن کمک می‌کند تا هزینه‌های جانبی تیم فروش شما کاهش پیدا کند.

با جلسات مختلف و تعامل سازنده می‌توانید شرایط تیم فروش موفق خودتان را حفظ کنید. به این ترتیب باید فروش ناموفق و تلاش‌هایی که به ثمر نمی‌رسند بررسی کنید تا در نهایت کشفیات‌تان از مشکلات مابین مشتری و کالا را درک کنید. به این ترتیب شانس استفاده از درصد بالای پتانسیل تیم فروش را دارا هستید.

11-موضوعات کوچک را جدی بگیرید

در بسیاری از موارد، موضوعات ریز و درشتی در پروسه فروش مطرح می‌شود که از دید کلی چندان اهمیت ندارد. چالش‌های کوچک و اختلالات اندک در برقراری ارتباط گروهی، همگی موجب می‌شود تا سونامی بزرگی از عدم موفقیت در تیم فروش ایجاد شود.

به همین دلیل برای داشتن تیم فروش موفق لازم است تا حتما نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشید و هوشیارانه عمل کنید. حل مشکلات تیم فروش در پروسه فروش و ارتباطات کاری و گروهی بر عهده مدیر فروش است.

12-بازخورد مکتوب یا شفاهی ارائه کنید

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند انگیزه افراد را برای تلاش کردن تحریک کند و موتور جنب و جوش آن‌ها را فعال نماید، دریافت بازخورد است. زمانی که افراد حاصل اقدامات شخصی و تلاش‌های گروهی را به وضوح مشاهده می‌کنند، قطعا انگیزه بالایی برای پیشرفت و دقت در راستای موفقیت تیم فروش دارند. با ارائه توضیحات شفاهی و کتبی می‌توانید گام مهمی در راستای ایجاد یک تیم فروش قوی و موفق بردارید.

20 نکته برای داشتن تیم فروش موفق و قوی

بیشتر بخوانید :18 روش فروش اینترنتی محصول و خدمات

 13-تحقیق در مارکت را جدی بگیرید

یکی از وظایف تیم فروش موفق و قوی یا مدیر فروش آن، تحقیق در فضای مارکت است. شما باید حتما در حوزه کسب و کار خودتان و بازار فروش رقبا تحقیق کنید. اطلاع از روند رشد رقبا، چگونگی عرضه محصولات‌شان، نحوه معرفی و برندسازی محصولات یا خدمات، وجه تمایز رقبا و همچنین مزایای رقابتی در خدمات فروش، پشتیبانی و موارد این‌چنینی از جمله موضوعاتی است که باید مدنظر قرار دهید.

هرچه اطلاعات‌تان در این حوزه‌ها به روز باشد، شانس بالاتری برای رشد دارید. خوشبختانه در بهین آوا تیم متخصصی وجود دارد که در زمینه تحقیقات مارکت فعالیت می‌کند و می‌تواند همراه شما در جهت رشد کسب و کارتان اقدام کند. برای مشاوره رایگان با متخصصین این حوزه شماره تماس‌تان را در باکس پایین قرار دهید.

14-گزارش گیری منظم داشته باشید

تفاوتی ندارد که کارشناس فروش دوست شماست، از اقوام‌تان است یا هیچ نسبتی ندارد! به هر حال قوانین تعریف شده برای همه اجباری است. شما باید با گزارش گیری‌های منظم روزانه، هفتگی و ماهانه شرایط عملکرد پرسنل را بسنجید و همه چیز را برای رشد و پیشرفت کسب و کارتان آماده کنید. گزارش گیری از پرسنل زمینه ساز خلق تیم فروش موفق است.

چرا که پرسنل حرفه‌ای با عملکرد استاندارد در میان این گروه باقی می‌مانند و افراد با عملکرد ضعیف، یادگیری نامطلوب و عدم همکاری با گروه، از تیم حذف می‌شوند.

15-قرارداد مشخص ببندید

در سیستم فروش، چگونگی عقد قرارداد و روشن کردن نحوه پرداخت به تیم فروش اهمیت زیادی دارد. عقد قرارداد با تیم فروش موفق باید به گونه‌ای باشد که همه تلاش‌های آن‌ها دارای پاداش باشد و دریافتی کارشناس فروش موفق از کارشناس منفعل بیشتر باشد. به همین دلیل تعریف سقف فروش، پاداش، پورسانت و موارد این‌چنینی در قرارداد اهمیت بالایی دارد و می‌تواند تاثیر مستقیمی در نحوه عملکرد تک به تک تیم فروش داشته باشد.

16-ابزارهای بازاریابی را ارائه کنید

هرچه تیم فروش شما موفق عمل کند، اگر ابزار مناسب برای بازاریابی و فروش در اختیارشان قرار ندهید، هیچ نتیجه مطلوبی ندارد. با استفاده از ابزارها می‌توانید تلاش آن‌ها را به ثمر برسانید و بهترین نتیجه را مشاهده کنید. استفاده از باشگاه مشتریان و ابزارهای تبلیغاتی، مدیریتی و ساماندهی این‌چنینی می‌تواند تیم فروش موفق و حرفه‌ای برای تان بسازد. با کمک بهین آوا می‌توانید جدیدترین ابزارهای کاربردی در این حوزه را شناسایی کنید و در کسب و کارتان استفاده نمایید.

17-نظرسنجی کنید

زمانی که کار تیمی شکل می‌گیرد، استفاده از نظریات همه افراد ارزشمند است. به همین دلیل پروسه‌های مختلفی برای نظرسنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از طریق آن‌ها می‌توانید به بهترین شکل ممکن همه چیز را رصد کنید. با کمک نظرسنجی شانس بالایی دارید تا ایده‌های جدید را وارد سیستم کسب و کارتان کنید و تیم فروش موفق خودتان را راهنمایی نمایید. یادتان باشد که هر ذهن از دریچه نگاه خود می‌تواند ایده‌ها و نظرات سازنده‌ای ارائه کند.

18-راز و رمز موفقیت کارشناسان موفق را بازگو کنید

زمانی که قصدتان داشتن تیم فروش موفق و بی عیب و نقص باشد، می‌توانید با جستجو و بررسی روند فعالیت افراد موفق تیم، اطلاعاتی را در اختیار سایرین قرار دهید. به این ترتیب شانس بالایی برای سایر اعضا تیم ایجاد می کنید تا به رتبه و فروش مطلوب دست پیدا کنند.

19-فضای مجازی را جدی بگیرید

یکی از مولفه‌های مهم در خصوص داشتن تیم فروش موفق و قوی، جدی گرفتن فضای مجازی است. با استفاده از این فضا می‌توان به راحتی اطلاعات را رد و بدل کرد، پیگیری‌های بعدی را آسان‌تر انجام داد و شرایط را برای همکاری در بستری متفاوت، کاربردی و آسان ایجاد کرد. به همین دلیل لازم است تا از طریق این فضا نیز همراهان کسب و کارتان را جذب کنید و در تیم فروش‌تان آموزش‌های کافی در این زمینه را ارائه کنید.

20-هنر متقاعد کردن را بیاموزید

شما زمانی می‌توانید چیزی را عرضه کنید یا به فروش برسانید که هنر متقاعد کردن داشته باشید. آموزش این هنر به اعضا تیم فروش یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر فروش محسوب می‌شود. با این مهارت ها راندمان فروش و برندسازی مجموعه تان بیشتر از قبل رشد می‌کند و تجربه‌ای مطلوب از عملکرد تیمی خواهید داشت.

20 نکته برای داشتن تیم فروش موفق و قویاینستاگرام ما را نیز دنبال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *