تیم بازاریابی خوب به چه اعضایی نیاز دارد؟

تیم بازاریابی خوب به چه اعضایی نیاز دارد؟

فروش و ارائه محصولات در دنیای امروز پیچیدگی‌های زیادی دارد. بسیاری از برندها، محصولات و خدمات در حال پرزنت کردن خودشان هستند تا فروش بیشتری را تجربه کنند. به همین دلیل داشتن تیم بازاریابی حرفه‌ای جهت به دست آوردن حجم قابل توجهی از بازار ضروری است. چرا که بقای هر کسب و کار وابسته به ارائه خدمات و فروش بیشتر آن است. اعضای تیم بازاریابی نقش مهمی در میزان فروش و موفقیت یک برند و کسب و کار دارند. پس بدیهی است که یافتن راهکاری مطمئن در جهت تشکیل تیم بازاریابی و انتخاب اعضای تیم بازاریابی متخصص بسیار مهم است.

اگر شما نیز دغدغه بالایی برای مدیریت فروش و ارائه خدمات‌تان دارید و می‌خواهید اطلاعاتی به روز در زمینه چگونگی انتخاب اعضای تیم بازاریابی کسب کنید، تا پایان همراه بهین آوا باشید.

تیم بازاریابی چیست؟

ابتدا باید بدانید تیم بازاریابی چیست؟ تیم بازاریابی چه وظیفه‌ای دارد و چرا تا این اندازه وجود آن در هر کسب و کار اهمیت دارد. تیم بازاریابی متشکل از افرادی است که اطلاعاتی تخصصی در زمینه فروش یا پرزنت کردن محصول و خدمات دارند. تیم بازاریابی تلاش می‌کند تا مخاطبان کسب و کار شما، از ویژگی‌ها، برتری‌ها و ارزش آفرینی‌هایی که می‌توانند با استفاده از خدمات یا محصولات شما داشته باشند، آگاه شوند.

وقتی اهداف هر کسب و کار همسو با پیدا کردن مشتریان جدید، وفادار سازی مشتریان قدیمی و به دست آوردن جایگاه خاص در ذهن مخاطب است، وجود اعضای تیم بازاریابی کمک می‌کند تا این اهداف محقق شوند. زمانی که برند شما در حوزه خاصی فعالیت می‌کند، شناساندن ویژگی‌های محصول یا خدمات تان به مخاطب هدف می‌تواند زمینه ساز موفقیت کسب و کارتان باشد. به همین دلیل مهارت اعضای تیم بازاریابی و مدیریت آن ها اهمیت بسیار بسیار زیادی دارد.

ویژگی‌های مهم اعضای تیم بازاریابی

پیش از آن‌که در خصوص چگونگی تشکیل تیم با بهترین اعضای تیم بازاریابی اشاره کنید، لازم است بدانید که ویژگی افرادی که در این تیم حضور دارند چیست؟ چه آیتم‌هایی لازم است تا افراد به خوبی امکان معرفی، تبلیغ و خلق نیاز در مخاطب داشته باشند؟ این ویژگی‌ها در نهایت منجر به خلق یک تیم حرفه‌ای بازاریابی با حضور اعضای تیم بازاریابی می‌شود.

1-روابط عمومی قوی

یکی از اصلی‌ترین پارامترهای یک بازاریاب حرفه‌ای، داشتن روابط عمومی قوی است. اگر فردی بدون داشتن توانایی برقراری ارتباط وارد تیم بازاریابی شود، قطعا پس از مدت کوتاهی دچار سرخوردگی، کلافگی و عدم موفقیت خواهد شد. چرا که اصلی ترین ترفند برقراری ارتباط با مشتری، از طریق کلام و زبان بدن است. اگر فردی به دلیل خلقیات خاص، روحیات منحصربه‌فرد و نوع برخورد هیچ‌گونه استعدادی در تقویت روابط عمومی نداشته باشد، قطعا انتخاب او به عنوان اعضای تیم بازاریابی اصلا توصیه نمی‌شود.

2-تخصص و تجربه بازاریابی

زمانی که قصد دارید یکی از اعضای تیم بازاریابی را انتخاب کنید، لازم است به تجربیات و تخصص او در حوزه بازاریابی نگاه کنید. هیچ فردی نمی‌تواند بدون دقت به این موضوع، یک تیم حرفه ای خلق کند. تجربیات بهین آوا در این حوزه نشان می‌دهد که بهترین تیم‌های بازاریابی متشکل از افراد حرفه‌ای، متخصص و باهوش است. به این ترتیب لازم است تا برای انتخاب اعضا کمی وقت اختصاص دهید و شرایط تخصصی آن‌ها را بسنجید.

3-مهارت برقراری ارتباط

هرچند روابط عمومی قوی و فن بیان به نوعی زیرمجموعه مهارت برقراری ارتباط قرار می‌گیرد، اما بهتر است بدانید که چگونگی ارتباط برقرار کردن با مشتری تا حدی استراتژیک و مهم است که می‌توان آن را یک مهارت جداگانه در نظر گرفت.

معمولا برقراری ارتباط با مخاطب زمانی مدنظر قرار می‌گیرد که بازاریابی تلفنی یا بازاریابی حضوری انتخاب اصلی تیم فروش باشد. در این شرایط نحوه برخورد با مشتری، کلیدی‌ترین موضوعی است که می‌تواند بر تصمیم او اثرگذار باشد. شما می‌توانید با رفتاری سنجیده جلب اعتماد کنید و یا بدون توجه به مهارت‌های ارتباطی، یک نا امنی و عدم تمایل به خرید در مخاطب ایجاد کند.

4-تکنیک سکوت و صحبت

یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی که باید در اعضای تیم بازاریابی وجود داشته باشد، اطلاع از تکنیک سکوت و صحبت کردن است. معمولا بازاریابان حرفه‌ای زمان زیادی را گوش می‌کنند و صحبت‌های مخاطب را به بهترین شکل آنالیز می‌کنند و سپس صحبت کردن را آغاز می‌نمایند. مهارت سکوت می‌تواند نشان دهنده تسلط فرد به کار حرفه‌ای و محصول خود باشد. زمانی که کارشناس فروش مداوم در حال صحبت کردن است، پیام عجیبی به مخاطب ارسال می‌شود و حس نا امنی یا عدم تمایل به خرید و استفاده از خدمات نتیجه آن است.

5-علاقه‌مند به یادگیری

به عنوان یک ویژگی مهم در تیم بازاریابی، باید به موضوع یادگیری اشاره کرد. زمانی که فردی علاقه‌مند به یادگیری باشد، می‌تواند به بهترین شکل ممکن برای رشد و پیشرفت در حوزه بازاریابی تلاش کند. اعضای تیم بازاریابی باید به طور مداوم به روز رسانی شده و اطلاعاتی جدید در حوزه کسب و کار، استراتژی بازاریابی، تکنیک‌های بازاریابی، پرسونای مخاطب، اطلاعات بازار رقبا و موارد این‌چنینی کسب کنند. به این ترتیب مخاطب باید احساس کند که کارشناس فروش، اشراف دقیقی به بازار هدف دارد. به همین دلیل همه چیز بسیار هوشمندانه پیگیری می‌شود.

6-توانمندی در حوزه تکنولوژی

این روزها تکنولوژی حرف اول را می‌زند. تفاوتی ندارد که علاقه‌مند به کسب و کار سنتی باشید یا قصدتان گسترش یک کسب و کار مدرن باشد، به هر حال باید سوار موج رشد و پیشرفت شوید. ورود به عرصه تکنولوژی برای کارشناسان فروش بسیار اهمیت دارد.

چرا که می‌توان از همین طریق مدیریت بازاریابی و مشتریان را بر عهده گرفت. به همین دلیل همه چیز در دنیای امروزی متفاوت رقم می‌خورد. استفاده از تکنولوژی برای اطلاع رسانی، مدیریت مشتریان و گزارش عملکرد بازاریابی همگی موجب می‌شود تا رشد مضاعفی را تجربه کنید.

7-روحیه کار تیمی

هرچند شاید تصور کنید که بازاریابی اقدامی فردی است و توانمندی شما در تمام ویژگی‌هایی که ذکر شد، می‌تواند منجر به رشد نهایی شود. اما واقعیت ماجرا این نیست. شما باید روحیه کار تیمی داشته باشید تا همگام با تیم بازاریابی حرکت کنید و رشد کنید. به این ترتیب می‌توانید خیلی راحت با همفکری سایر اعضای تیم بازاریابی، تصمیمات مطلوبی بگیرید و تجربیات ارزنده‌ای کسب کنید.

تیم بازاریابی خوب به چه اعضایی نیاز دارد؟

بیشتر بخوانید : بازار یابی تلفنی حرفه ای داشته باش

مهم‌ترین اعضای تیم بازاریابی

وقتی شروع به کار می‌کنید، تشکیل تیم بازاریابی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام دهید. داشتن یک تیم منسجم و حرفه‌ای به شما شانسی برای رشد می‌دهد. از این طریق می‌توانید خیلی سریع‌تر عملکردتان را متحول کنید و فروش بیشتر و برندسازی بهتری را شاهد باشید. به همین دلیل در این بخش با مهم‌ترین اعضای تیم بازاریابی آشنا خواهید شد.

1-مدیر فروش یا رهبر تیم بازاریابی

یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین اعضای تیم بازاریابی، رهبر یا مدیر فروش است. زمانی که یک تیم برای رسیدن به هر هدفی تلاش می‌کند، وجود یک رهبر، لیدر یا سر تیم می‌تواند یکپارچگی عملکرد تیم را تضمین کند.

معمولا وظایف مهم و کلیدی تحلیل بازار، بررسی پرسونای مخاطب، نیاز مخاطب، بازاریابی محصول، تبلیغات، تعیین قیمت، استراتژی‌های بازاریابی، انتخاب پرسنل و تیم فروش، تعیین بهترین تکنیک‌های بازاریابی، تکنولوژی مورد استفاده در بازاریابی و تقسیم کار میان اعضای تیم بازاریابی از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که توسط مدیرفروش یا رهبر تیم انجام می‌شود.

یکی دیگر از اقدامات مهم مدیر فروش، بررسی چارت‌ها، نمودارها و عملکرد کلی تیم فروش است. در این راستا معمولا همه چیز به بهترین شکل ممکن مدیریت و برنامه ریزی می‌شود تا کار تیمی گروه فروش، منجر به برندسازی و فروش بیشتر شود.

2-مدیر روابط عمومی

اعضای تیم بازاریابی متشکل از بخش‌های مختلفی هستند که هر کدام وظایف تعریف شده‌ای دارند. به این ترتیب شرایطی فراهم می‌شود که افراد متخصص در یک راستا و برای رسیدن به یک هدف خاص تلاش می‌کنند. اعضای تیم بازاریابی معمولا وظایف گوناگونی دارند. در مجموعه‌های بزرگ، برای ارتباط مطلوب با مشتریان و مدیریت تمامی ارتباطات خارج از مجموعه، از مدیر روابط عمومی کمک گرفته می‌شود.

مدیر روابط عمومی به خوبی با مخاطبان آشنا است و می‌تواند ارتباطات موثری را مدیریت کند. در شرایطی که مخاطبان علاقه‌مند به ارتباط مستقیم و دو سویه باشند، عملکرد مدیر روابط عمومی بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. به این ترتیب شرایط برای هرگونه اقدام مستقیم و جذب مخاطبان فراهم می‌شود.

مدیر روابط عمومی علاوه‌بر ارتباط با مخاطبین وظایف دیگری بر عهده دارد که شناخت آن‌ها کمک می‌کند تا خیلی حرفه‌ای‌تر گام بردارد. ارتباط با سایر شرکت‌ها، تعاملات متعدد در حوزه‌های جانبی و همچنین شناخت فرصت‌های همکاری از جمله اقداماتی است که همگی توسط مدیر روابط عمومی انجام می‌شود.

3-مدیر یا کارشناس شبکه های اجتماعی

شاید در گذشته این سمت اصلا وجود خارجی نداشت، اما این روزها مدیر یا کارشناس شبکه های اجتماعی یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اعضای تیم بازاریابی محسوب می‌شود. زمانی که هزاران هزار برند مختلف در فضایی رقابتی فعالیت می‌کنند، قطعا برای دیده شدن به فردی متخصص در این حوزه احتیاج دارید. داشتن دانش کافی از سوشال مدیا و اطلاع از قوانین فعالیت در هر کدام از این شبکه‌ها، موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنید.

معمولا هزینه همکاری با مدیر یا کارشناس شبکه های اجتماعی بالا است و برای کسب و کارهای کوچک یا متوسط پرداخت این هزینه چندان امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل کمک گرفتن از متخصصین بهین آوا در این راستا پیشنهاد مناسبی است.

چرا که مجموعه بهین آوا با دارا بودن متخصصین حرفه‌ای در حوزه تبلیغات و بازاریابی دیجیتال می‌تواند بالاترین کیفیت را مطابق با استانداردهای روز دنیا ارائه کند. اطلاع از چگونگی تولید محتوا و برندسازی در شبکه‌های اجتماعی و همچنین بررسی وضعیت رقبا یا تبلیغات در این بستر همگی از جمله وظایف مهمی است که توسط کارشناس شبکه‌ های اجتماعی انجام می‌شود.

4-سردبیر یا کارشناس تولید محتوا

این روزها برای دیده شدن هیچ راهی غیر از تولید محتوای ارزشمند وجود ندارد. شما باید حتما شرایط‌تان را ارزیابی کنید و مطابق با همان، در مسیر رشد گام بردارید. معمولا کارشناس تولید محتوا فردی متخصص در حوزه محتوا است که انواع محتوای متنی، تصویری و صوتی را می‌شناسد. به همین دلیل می‌تواند بهترین نوع محتوا برای برقراری ارتباط با کاربر را مشخص کند.

اگر شما نیز قصد دارید با تولید محتوای ارزشمند در شبکه‌های اجتماعی، وب سایت یا رسانه های دیگر دیده شوید، قطعا نیازمند حضور فردی متخصص در جایگاه کارشناس تولید محتوا هستید. کارشناس تولید محتوا در مجموعه‌های بزرگ، دارای زیر گروه تخصصی محتوا است که شامل عکاس، ادیتور ویدئو، فیلمبردار، ایده پرداز، نویسنده و مجری صوتی است.

5-کارشناس تحلیل داده

بررسی‌های آماری و ارزیابی مداوم روش‌های مختلف بازاریابی و بازخورد آن‌ها یکی از ضروریاتی است که باید حتما به آن توجه کنید. معمولا متخصصین این حوزه با دانش مطلوب در این خصوص تصمیم گیری می‌کنند. اعضای تیم بازاریابی با اطلاع از جزییات می‌توانند خیلی سریع نسبت به بررسی شرایط اقدام کنند.

به همین دلیل حضور یک کارشناس متخصص در تحلیل آمار ضروری است. اگر شرایط برای همکاری با چنین تخصصی فراهم نیست، قطعا کمک گرفتن از متخصصین بهین آوا بهترین راهکاری است که در اختیار خواهید داشت.

6-کارشناسان فروش

در هر تیم بازاریابی، باید حداقل 1 یا چند کارشناس فروش حضور داشته باشند. به این ترتیب شانس بالایی دارید تا اعضای تیم بازاریابی را مدیریت کنید و به اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت دست پیدا کنید. زمانی که رهبر تیم بازاریابی استراتژی بازاریابی خاصی را تعیین می‌کند، کارشناسان با تکیه بر دانش شخصی و همچنین وظایف مشخص شده اقدام می‌کنند.

اعضای تیم بازاریابی توانایی بالایی در جلب نظر مخاطبان دارا است. به همین دلیل همه چیز بر پایه اطلاعات تخصصی ارائه می‌شود و میزان موفقیت تیم‌های مختلف بازاریابی تلفنی، بازاریابی حضوری یا آنلاین وابسته به همین استراتژی اولیه است.

تیم بازاریابی خوب به چه اعضایی نیاز دارد؟

 اینستاگرام مارا نیز دنبال کنید.

تیم بازاریابی خوب با بهین آوا

حتما متوجه پیچیدگی انتخاب اعضای تیم بازاریابی شده‌اید. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، سرنوشت یک کسب و کار وابسته به داشتن اعضای تیم بازاریابی حرفه‌ای است. اگر خودتان دانش کافی در حوزه فروش، بازاریابی و بازاریابی دیجیتال ندارید، لازم است تا از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. بهین آوا با درک ضرورت پرداختن به ویژگی‌های مهم در اعضای تیم بازاریابی، بهترین تیم بازاریابی را برای شما انتخاب، استخدام و آموزش می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *