از کجا بفهمیم یک فروشگاه اینترنتی معتبر است ؟

از کجا بفهمیم یک فروشگاه اینترنتی معتبر است ؟

زمانی که وارد یک فروشگاه اینترنتی جدید می‌شویم، علامت سوال بزرگی در ذهن‌مان شکل می‌گیرد که آیا فروشگاه قابل اعتماد است یا خیر! بسیار طبیعی است که وقتی کسب و کاری را نمی‌شناسیم و اطلاعاتی از پیشینه آن نداریم، ناخودآگاه اعتمادی برای خرید نخواهیم داشت.

به همین دلیل برای پرداخت هزینه و اطمینان از امن بودن درگاه‌های پرداخت و همچنین معتبر بودن فروشگاه، نیاز است تا اقداماتی را انجام دهیم. هرچه کاربر آگاهانه‌تر رفتار کند، ریسک بروز مشکلات و دردسرهای ناشی از کلاه برداری، فیشینگ و اعتماد به سایت‌های غیرمعتبر کاهش می‌یابد.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم چگونگی اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی را بیان کنیم تا در نهایت پاسخ سوال ” چگونه بدانیم یک فروشگاه اینترنتی معتبر است” یا ” چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم” را به دست آوریم.پس تا پایان همراه ما باشید تا جزییان اعتبار سنجی فروشگاه‌ های آنلاین را بررسی کنیم.

چرا باید اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی را جدی بگیرید؟

بسیاری از افراد هیچ توجهی به اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی ندارند. به همین دلیل خیلی راحت وارد لینک این فروشگاه‌ها می‌شوند و دست به خرید محصولات مختلف با هزینه‌ های متفاوت می‌زنند. همین موضوع موجب می‌شود تا وب سایت‌های غیرواقعی و کلاهبردار، روز به روز افزایش یابند تا از نا آگاهی افراد سود ببرند!

تجربیات ناموفق از خریدهایی که منجر به دزدی و کلاه برداری شده است، بازار کسب و کار اینترنتی را به خطر می‌اندازد. مشکلاتی مثل عدم ارسال کالاها، سو استفاده از اطلاعات، خالی کردن حساب بانکی یا موارد این‌چنینی همگی از دردسرهای عدم توجه به اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی است. به همین دلیل بهین آوا به عنوان یکی از متخصصین دیجیتال مارکتینگ، در تلاش است تا آگاهی کافی برای شما عزیزان رقم بزند. با اطلاع از جزییات این مقاله می‌توانید به راحتی یک سایت کلاهبرداری را تشخیص دهید و از ضرر و زیان‌های مالی و روحی پیشگیری کنید.

اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی چیست؟

فرآیند اعتبار سنجی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که تعیین کننده کیفیت عملکرد، پیشینه و اعتبار یک کسب و کار است. در حوزه کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین، شما هیچ شخص حقیقی را مشاهده نمی‌کنید و فقط با یک وب سایت طرف هستید. اگر صاحب وب سایت برای اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی فکری نکرده باشد، قطعا نمی‌توانید به سایت مورد نظر اعتماد کنید و دست به خرید بزنید!

پس بدیهی است که اعتبار سنجی اقدامی مهم و ضروری در سایت است. معمولا هر کاری که از طریق آن بتوان اعتماد مشتری را جلب کرد و صداقت در ارائه خدمات را نشان داد، به عنوان یک تکنیک مهم در اعتبار سنجی سایت مدنظر قرار می‌گیرد. اعتبار سنجی از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که باهم مرور می‌کنیم.

چگونه بدانیم یک فروشگاه اینترنتی معتبر است؟

به نظرتان چگونه بدانیم یک فروشگاه اینترنتی معتبر است؟ آیا هر فروشگاه آنلاینی که سایتی شبیه به وب سایت‌های معتبر داشت، قابل اعتماد است؟ چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی بهترین راه برای اعتماد کردن به سایت است. اگر دارنده وب سایت یا همان فروشگاه اینترنتی دغدغه جذب مشتری دائمی داشته باشد، قطعا از روش‌های مختلف برای اعتماد سازی استفاده می‌کند. بررسی این روش‌ها، استعلام آن‌ها و ارزیابی دقیق از عملکرد سایت به شما کمک می‌کند تا بدون نگرانی از سو استفاده و خرید ناموفق، تجربه خوبی را ثبت کنید.

بیشتر بخوانید :10 راهکار برتر برای افزایش فروش سایت شما

از کجا بفهمیم یک فروشگاه اینترنتی معتبر است ؟

روش های مختلف اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، برای اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی روش‌ های مختلفی وجود دارد. شما باید این روش‌ها را بشناسید و براساس شرایط و جهت اطمینان شخصی از 1 یا چند روش برای بررسی سایت فروشگاهی استفاده کنید.

1-بررسی قفل در نوار آدرس وب سایت

در فضای وب برای اعتبار سنجی وب سایت‌ها اقداماتی انجام می‌شود. دریافت گواهینامه SSL یکی از همین اقداماتی است که می‌تواند تعیین کننده امن بودن یک وب سایت باشد. گواهینامه SSL که به شکل یک قفل در کنار آدرس سایت نمایش داده می‌شود، می‌تواند عملکرد سایت را رصد کرده و براساس نوع عملکرد امن، آن را تایید کند.

معمولا با کلیک بر روی این قفل اطلاعاتی به شما نمایش داده می‌شود. این اطلاعات در خصوص امن بودن یا نبودن وب سایت، تعداد کوکی‌های در حال استفاده و تنظیمات دیگر سایت است. با کمک این اقدام می‌توانید تا حد کمی از بی خطر بودن وب سایت اطمینان حاصل کنید.

2-آدرس سایت را بررسی کنید

این روزها بسیاری از اوقات برای یافتن آدرس یک فروشگاه اینترنتی، جستجو می‌کنیم. همین موضوع موجب شده است تا برخی وب سایت‌های سو استفاده گر، با طراحی سایتی مشابه سایت اصلی و ثبت دامینی مشابه با اندکی کم و کاست، در تلاش باشند تا کاربر را به سمت سایت غیرامن بکشانند.

در این راستا معمولا افراد به خیال اینکه وارد سایت اصلی شده‌اند، خریدشان را تکمیل می‌کنند و بدون توجه به صفحه پرداخت، اطلاعات کارت بانکی را وارد می‌نمایند. همین موضوع موجب می‌شود تا روند فیشینگ اطلاعات تکمیل می‌گردد. پس سعی کنید آدرس‌های امن را به خاطر بسپارید یا پس از ورود به سایت، چندین بار آدرس آن را بررسی کنید.

3-نماد اعتماد الکترونیک در وب سایت

یکی از اقدامات مهمی که وب سایت‌های فروشگاهی برای آغاز به کار انجام می‌دهند، دریافت Enamad است. نماد اعتماد الکترونیک شرایط کسب و کارها را ارزیابی می‌کند و براساس اطلاعات حقیقی یا حقوقی ارائه شده، صحت آن را تایید می‌کند.

وب سایت‌هایی که دارای ای نماد هستند، نسبت به سایر وب سایت‌ها قابل اعتمادتر خواهند بود. چرا که وجود یک شخص یا اشخاص واقعی در پس زمینه سایت توسط نهادهای مرتبط تایید شده است و هرگونه تخلف از سوی وب سایت، امکان پیگیری دارد.

به یاد داشته باشید که مشاهده لوگو نماد اعتماد الکترونیک در سایت کافی نیست! شما باید برای اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی، بر روی این لوگو کلیک کنید تا وارد وب سایت Enamad شوید. پس از این مرحله مشخصات دارنده سایت، محل ثبت شده به عنوان آدرس و شماره تماس را مشاهده خواهید کرد. حتی تعداد شکایات سایت نیز قابل مشاهده است.

4-اطلاعات تماس و آدرس فروشگاه را بررسی کنید

برای اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی می‌توانید اطلاعات تماس سایت را بررسی کنید. معمولا وب سایت‌هایی که دارای پشتیبانی و مدیریت واقعی باشند، در صفحه اطلاعات تماس با ما، همه چیز را جهت ارتباط موثر ثبت کرده‌اند. با تماس تلفنی می‌توانید از وجود این فروشگاه اطمینان حاصل کنید.

وجود ادرس واقعی نیز، می‌تواند نشان دهنده یک سایت معتبر باشد. اما یادتان باشد که آدرس می‌تواند غیرواقعی باشد! پس حتما روش‌های دیگر اعتبار سنجی را بررسی کنید.

5-شبکه‌های اجتماعی را ارزیابی کنید

وقتی یک کسب و کار در محیط وب فعالیت می‌کند، قطعا برای برندسازی و رشد نیازمند حضور در شبکه‌های اجتماعی است. به همین دلیل لازم است تا این فضاها را بررسی کنید و چگونگی عملکرد فروشگاه را رصد نمایید. معمولا یک صفحه معتبر از یک فروشگاه، دارای پست‌های مرتبط و اطلاعات تماس یا درج کامنت است.

اگر به هر دلیلی کامنت‌ها بسته بود، کامنت‌ها فقط از پیج‌های نامعتبر درج شده بود یا موارد مشکوک این چنینی نظرتان را جلب کرد، کمی تردید کنید. یادتان باشد چک کردن زبانه تگ شده ها می‌تواند اطلاعات خوبی به شما ارائه کند. چرا که افرادی که تجربه ناموفق از خریدشان دارند، تلاش می‌کنند با پست‌های اطلاع رسانی و تگ کردن پیج یا گذاشتن کامنت، دیگران را آگاه کنند.

از کجا بفهمیم یک فروشگاه اینترنتی معتبر است ؟

6-نام فروشگاه را جستجو کنید

فریوم‌ها، وبلاگ‌ها و فضاهای این‌چنینی، بهترین جا برای درج نظرات هستند. به همین دلیل می‌توانید با جستجوی نام فروشگاه اینترنتی، کامنت‌های مرتبط با آن را مطالعه کنید و از نحوه عملکرد آن اطمینان کسب کنید. اگر به هر دلیلی نتایج جستجوی شما چیزی در بر نداشت و اطلاعات مفیدی از سایت مدنظرتان در هیچ وب سایت دیگری مشاهده نکردید، به اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی شک کنید.

7-صفحه پرداخت بانکی

بعد از این که دانستیم چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم، لازم است تا در آخرین مرحله از اقدامات صفحه پرداخت را بررسی کنید. مشاهده صفحه پرداخت بانک، بررسی آدرس آن و همچنین استفاده از کیبورد مجازی به شما اجازه می‌دهد تا همه چیز را مدنظر قرار دهید.

بعضی وب سایت‌ها از درگاه‌های واسط استفاده می‌کنند و برخی دیگر به طور مستقیم از درگاه بانک برای پرداخت مشتریان کمک می‌گیرند. هر دو این درگاه‌ها اگر مربوط به بانک یا درگاه واسط باشد، قابل اعتماد است و می‌توانید با خیال آسوده پرداخت کنید.

8-خطاها و هشدارها را جدی بگیرید

زمانی که برای باز کردن یک آدرس اینترنتی، سیستم عامل، مرورگر یا آنتی ویروس شما مکرر هشدار می‌دهد یا تلاش می‌کند تا صفحه سایت را ببندد، لازم است تا کمی تامل کنید. بررسی تمام جزییات و مدنظر قرار دادن آن به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه عمل کنید.

معمولا زمانی که وب سایت اعتبار سنجی درستی نداشته باشد و قابل اعتماد نباشد، هشدارهای مختلفی صادر می‌شود تا از آسیب به کاربر جلوگیری شود. سعی کنید به این جزییات توجه کنید تا تجربه مطلوبی از خرید اینترنتی داشته باشید.

جمع بندی توجه به جزییات و عجله نکردن در خرید، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که به شما کمک می‌کند تا بدون ضرر و زیان مالی تجربه خرید خوبی را رقم بزنید. سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید و پیش از ثبت اولین خریدتان، با پشتیبانی تماس بگیرید و از صحت وجود فروشگاه اینترنتی معتبر اطمینان حاصل کنید.

اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی و توجه به جزییاتی که در بالا اشاره شد، به شما کمک می‌کند تا اقدامات هوشمندانه ای انجام دهید.

سوالات متداول

آیا برای اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی تلفن گویا وجود دارد؟

خیر، شما می‌توانید در ای نماد بررسی‌های مدنظر را انجام دهید. اما سامانه تلفن گویایی برای پاسخ دهی به این موضوع وجود ندارد.

آیا برای اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی باید حتما خرید کنیم؟

خیر! شما باید ابتدا از صحت وجود وب سایت معتبر اطمینان حاصل کنید، سپس مراحل پرداخت را دنبال نمایید. اگر به هر دلیلی اعتبار سنجی فروشگاه اینترنتی برای‌تان موفقیت آمیز نبوده است، حتما از پرداخت درب منزل استفاده کنید تا اطلاعات بانکی‌تان در خطر نباشد.

برای خرید آنلاین باید حتما از کارت بانکی استفاده کرد؟

خیر، بسیاری از فروشگاه‌ها جهت اعتماد سازی بیشتر، شرایط پرداخت درب منزل را فراهم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید : 10 ترفند که شما را به یک فروشنده حرفه ای تبدیل می کند

از کجا بفهمیم یک فروشگاه اینترنتی معتبر است ؟

درخواست مشاوره رایگان دارید؟

کافی است فرم تماس رو پرکنید تا کارشناسان بهین آوا در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند. همچنین می‌توانید در هر زمانی به طور مستقیم با ما تماس گرفته یا از طریق واتساپ در ارتباط باشید…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *